torsdag 5 juli 2012

Fotoutmaning "Painting With My Camera"




Den här bilden tog jag igår kväll när jag för första gången åkte ned till Mälaren på kvällstid. Det här blev första bilden, jag är ingen expert och pga min utbrändhet så läser jag inte på mig tekniken utan jag provar mig fram. Denna bild är som temat önskar, oredigerad, har bara lagt till min signatur i Picasa fotoredigeringsprogam. Jag kände en stillhet när jag såg vyn framför mig och tycker att bilden förmedlar Stillhet.

Mina inställningar på kameran, Canon EOS 600 D med standardobjektiv EFS 18-55 mm, var: Vitbalansen inställd på skugga, bländare f5,6 (här kunde jag ha haft 8-9 för att få bättre skärpa), 1/30 sek slutartid/exponeringstid, ISO 160, ingen blixt.

Ni får väldigt gärna komma med åsikter om inställningarna eftersom jag lättare tar till mig kunskaper via   kommentarer tillskillnad från att läsa faktatext.

Här hittar du fotoutmaningen och fler bidrag.

3 kommentarer:

  1. Men du så vacker. Jag tycker att du lyckats fantastiskt bra. Tack vare att du tog med bryggan i förgrunden fick du en fantastisk djupkänsla.
    Jag förstår att du inte orkar fördjupa dig i dom tekniska inställningarna, det gör inte jag heller utan testar mig fram och ibland kan det liksom poppa upp i mitt huvud att "testa det här kanske" och tack och lov för att vi slipper 24-bilders rullar eller lyxvarianten på 36 bilder där man kunde få ut 38 bilder!! vilken lycka=)
    Jag tycker du fått en fantastisk skärpa och extra bra gjort med den slutartiden. Då gäller det att vara stadig på hand. En sak jag har lärt mig senaste året är att inte vara rädd att höja ISO-talet. Om du gör det kan du öka på slutartiden och slippa vara rädd för oskärpa pga rörelser i handen. För då släpper du in mer ljus och slutartiden kan bli snabbare. Också en sak att testa och testa.
    När jag fotar landskap så har jag varit rädd för att öka på bländartalet eftersom det gör att slutartiden blir långsammare men försöker nu öka på ändå för att få skärpa över hela området, OM det nu är det man vill ha vill säga...
    Alltså, en superbild!!!!! Toppen =)
    Och jag känner stor lycka över att ha fått en deltagare!!! Kramar till dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du säger Susanne, prova prova prova. Mycket går på känsla när man tar mycket kort, tex vad det gör med bilden när man har något i förgrunden som i denna bild, bryggan. Kul som sjutton är det. Tack för dina tips, ska jag tänka på. kram kram Jag tror jag mäktar med en fotoutmaning just nu och då vill jag givetvis vara med i din. :)

      Radera
  2. Prøve og feile er ofte en bedre innfallsvinkel enn å lese noe man ikke klarer å få med seg. Det var et vakkert bilde. Ha en fin helg med stor fotoglede.
    Mormor

    Hang med på, så mitt finner du her:
    http://www.starbear.no/mormor/2012/07/06/painting-with-my-camera/

    SvaraRadera